Search
Close this search box.

Ajme predstava u Splitu: travanj obilježen Marulićevim danima

Događanja
ajme_portal_post

Kazališna scena Splita idućih tjedana je uistinu raznovrsna i bogata. Uz već poznate predstave koje nam donose Teatar uz more i naši popularni stand-up komičari, imamo priliku pogledati i 12 vrhunskih drama zahvaljujući Festivalu hrvatske drame, Marulićevim danima. Otkrijmo zajedno što nas sve čeka na splitskim daskama koje život znače ovog travnja.

Dvorana Lora, Split

Raspored predstava potražite na linku.

Komedija za jake žene i hrabre muškarce. Urnebesna komedija o ženi koja traži ljubav. Komična i iskrena priča o ženi koja se u potrazi za onim pravim ponekad izgubi. Priča je to o simpatičnoj i pomalo naivnoj djevojci od trenutka gubitka nevinosti do punoljetnosti. U biti, priča je to o svakoj ženi koja pokušava pronaći “onog pravog”. Priča o pametnoj mladoj ženi koja čini gluposti. Za ljubav. Zbog biološkog sata. Zbog bake. O baki koja je tjera da se uda. O muškarcima koji se ne bi oženili. Priča koja će vas nasmijati i rasplakati. Priča koju će svaka žena razumjeti… Pogledajte ovu monodramu koja će vas nasmijati do suza, ali i natjerati na razmišljanje o vječnom pitanju svake žene – jesam li normalna.

(izvor: Eventim)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

U drami Mačka na vrućem limenom krovu Tennessee Williams prikazuje sliku nehumanog, kapitalističkog društva koje se raspada. Društva u kojem su laži privlačnije od istine, a u obitelji uronjenoj u egzistencijalnu krizu nesvjesne želje i potisnuta osjećanja izgovoraju se naglas. Stavljajući ovaj klasičan tekst u suvremeno doba, pokušat ćemo odgovoriti na pitanje je li se i u kojoj mjeri društvo promijenilo u odnosu na 1955. godinu kada je ova drama napisana? Čini se da su dvadesete godine 21. stoljeća pravo vrijeme da se svjetonazori Williamsovog patrijarhalnog Juga dovedu u pitanje. Univerzalne postulate kapitalizma do danas nismo uspjeli obuzdati. U novom neoliberalnom ruhu i s novim intenzitetom kapitalizam i danas proždire svoju djecu. Ideja nam je ispitati do koje su mjere individualne tragedije koje je Williams upisao u svoje likove danas moguće i na koji način.

Može li danas brak bez nasljednika zaista do te mjere ugroziti kapital obiteljskog nasljeđa? Kako se danas tumači motiv intimnog prijateljstva između Bricka i preminulog Skippera? Je li to bila samo naivna bromansa (bromance) ili nešto više od toga? I koliko uopće danas motiv seksualnosti u patrijarhalnom društvu može biti razarajući za jednu obitelj? Živimo li globalno danas svoj taj opisani Jug iz Williamsovim drama, to okrutno mjesto za pojedince. Ili je taj Jug danas okrutniji nego što je Williams ikada mogao zamisliti?

(izvor: HNK Split)

Koncertna dvorana Ive Tijardovića

Raspored predstava potražite na linku.


“Karneval životinja” je jedinstvena glazbena priča skladatelja Camille Saint-Saënsa, koja nas vodi na šareni put kroz životinjski svijet. Svaki dio priče posvećen je drugoj životinji, a glumci, uz podršku fantastičnog klavirista, donose 45 minuta smijeha i zabave. Iako je sam skladatelj za života zabranio objavljivanje i izvođenje ove glazbene suite, danas je “Karneval životinja” jedno od njegovih najpoznatijih djela. Baš ova glazba često se koristi u filmovima, reklamama i kazališnim predstavama.

Više o predstavi pročitajte na LINKU.

GKM Teatrin

Raspored predstava potražite na linku.

Svake noći četrdesetogodišnja Maria da Graça sreće sv. Petra na vratima raja. Svakoga dana ona riba podove u stanu gospodina Ferreire i trpi njegove ispade požude i njegove pokušaje da joj “oplemeni duh”. Kad se vrati kući, ako zatekne muža Augusta juhu mu začini s malo varikine, taman dovoljno da mu zagorča život prije plovidbe, a da ga ne ubije. Kućni budžet podebljava kao profesionalna narikača odlazeći na bdjenja s prijateljicom Quitériom. Rijeka muškaraca koja je tekla kroz Quitériin stančić naposljetku je naplavila zlatni oblutak, mladog ukrajinskog imigranta Andrija, s kojim je seks životinjski strastven, a razgovor nemoguć.

(izvor: GKM Split)

Dvorana Lora

Raspored predstava potražite na linku.

Nova komedija provokativnog naslova stiže u izvedbi HNK Šibenik. Režiju potpisuje Nina Kleflin a glume Donat Zeko, Ana Perković, Bojan Brajčić, Franka Klarić, Oriana Kunčić i Krešimir Jelić.

“Dođi gola na večeru“ ljubavna je priča o prevari i vrtlogu laži iz kojeg se sve teže ispetljati. Svaka nova laž gradi višu kulu od karata koja se na kraju mora raspasti. Ova zapetljana situacija likovima donosi tragediju, a gledateljima smijeh i vrhunsku komediju.

(izvor:Entrio)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

“Crvena voda” priča je o nestanku sedamnaestogodišnje djevojke koja je iščezla jedne rujanske subote godine 1989., nakon ribarske fešte u malom mjestu na dalmatinskoj obali. Policijska potraga ne daje nikakve rezultate, a okolna politička zbivanja – pad jednog sistema, društvene promjene i rat – zasjenjuju nestanak djevojke koji pada u zaborav. Obitelj – otac, majka i brat blizanac – jedini su koji i dalje traže nestalu Silvu. “Crvena voda” proteže se kroz 27 godina, prateći daljnji usud ljudi upletenih u nestanak, od ukućana, osumnjičenih, pa do inspektora komunističke milicije. Kroz njihove sudbine roman zahvaća tri desetljeća života u Hrvatskoj.

(izvor: HNK Split)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

Iako se i u ostalim hrvatskim junačkim operama pojavljuje lik mlade djevojke, jedino je Mila aktivna heroina i jedini ženski lik koji za cilj ima zaštitu domovine. Radu na povijesnoj glazbenoj drami pod naslovom Mila Gojsalića, nakon opera Morana, Era s onoga svijeta i Kamenika, Jakov Gotovac je pristupio 1948. Partituru, na libreto Danka Anđelinovića, dovršio je 1951. godine, a djelo je svoju praizvedbu doživjelo 18. svibnja 1952. pod skladateljevim vodstvom na sceni Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu.

Upravo je element narodne legende snažno utjecao na karakterizaciju likova opere: hrabri i pošteni protagonisti predvođeni mladom Milom suprotstavljeni su nasilnim Osmanlijama predvođenim Topan-pašom. Neki kritičari napominju da su Gotovac i Anđelinović odabrali zapravo biblijsku temu jer legenda o Mili zrcali Marulićevu Juditu, pa tako Mila postaje arhetip mučenice koja umire za svoju vjeru. Iako se žrtvuje za dobrobit domovine, naslovna junakinja nije politički motivirana već se njezino djelovanje temelji na vlastitom integritetu i naglašava važnost osobnog morala – najjasnije je to u prvom dijelu kad mlada Mila dobrovoljno odabire odlazak zloglasnom Topan-paši umjesto bijega s voljenim zaručnikom. Gotovac njenu odlučnost dočarava glazbom koja je namjerno tiša kako bi motivirala publiku na obraćanje pozornosti na junakinju. Oda zemlji, najpopularnija Milina arija uspješno izražava Milinu ljubav prema rodnom kraju, spremnost na žrtvu, ali i njenu vjeru.

(izvor: HNK Split)

Dvorana Lora

Raspored predstava potražite na linku.

Premijer je prvog dana pobjede na predsjedničkim izborima Predsjedniku obećao “tvrdu kohabitaciju”. Iako definicija te izjave nije bila potpuno jasna široj javnosti, u iduće četiri godine postala je svakodnevica političkog i medijskog života. Stalnim sukobom između dva najvažnija političara u Hrvatskoj pune se medijski stupci i polarizira javnost.
Kabineti predsjednika Vlade i predsjednika države pažljivo biraju mjesta obilaska nastojeći izbjeći u potpunosti njihove susrete, osim u povodu izvanrednih događaja poput obilježavanja Oluje, pada Vukovara, Dana nezavisnosti i ostalih važnih datuma.
Ipak svečano otvorenje jednog lifta u Svetoj Nedelji, financiranog sredstvima Europske unije postaje događaj na kojemu obojica planiraju prisustvovati. Protokol zahtijeva da zajedno uđu u lift. Međutim, iz nekog razloga lift je usred vožnje stao i njih su dvojica u tome liftu zapeli…

(izvor: Entrio)

GKM Split

Raspored predstava potražite na linku.

Svijet Mare i Lenu, dviju ne više djevojčica, još ne žena, svijet je u kojem, baš kao i Barbie, one mogu biti sve što žele. I tu staje svaka njihova sličnost s Barbie (2023.) iako, kad smo ih pitale za mišljenje o filmu, rekle su da su se nasmijale na neke fore, ali su im Tratinčice (1966.) i dalje najdraži film jer se Marie i Marie ipak bolje zajebavaju sa starim prdonjama. One se više ne igraju s barbikama, a još nisu dobile prvu menstruaciju. Pravila njihove igre su glupa. 

Humor Mare i Lenu crniji je i politički nekorektniji od Barbiena jer se Mara i Lenu s jednakim žarom sprdaju sa šovinističkim vicevima, apsurdnim primjerima degradacije žena diljem svijeta, strašnim pričama iz domaćega hrvatskog konteksta, a ne propuštaju nijednu priliku da spuste jedna drugoj ili samima sebi. One su namjerno iritantne, lažljive, nezrele manipulatorice koje cmizdre, lažu, prenemažu se i loše glumataju. Sve su to, naime, vještice.

Predstava ulazi u dijalog s aktualnom klimom u hrvatskom i srodnim mu užasno postmoderno užasnim društvima, u kojima muškarci kleče za izgubljenu čednost žena, a jedna žena doživljava javni linč jer si abortusom želi spasiti život. Mara i Lenu prde i podriguju na takav svijet, jer si to mogu dopustiti, jer su djevojčice koje još ništa o svijetu ni ne znaju, ili je baš u tome fora.

(izvor: HNK Split)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

“Slučaj vlastite pogibelji” roman je koji je mogao nastati samo u Hrvatskoj 2023. godine. Duboko i precizno secira sustave školstva i policije te pita; koliko kompromisa, koliko ustupaka možemo napraviti prije nego se nađemo na strani nepravde. Nepravda je u romanu sveprisutna i sveprožimajuća.  Ona je vrsta neupitne datosti i samo pravednik i suvremena Antigona, Marli i Profa, bore se protiv nje.

(izvor: HNK Split)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

Dokumentarna predstava Cure nastala je prema ispovijestima žena triju generacija: izvođačica u njihovim tridesetima, njihovih majki koje imaju oko šezdeset godina i njihovih baka koje imaju oko osamdeset godina.
Cure se bave temama odrastanja, prvih seksualnih iskustava i spolnog odgoja nekoliko generacija žena. Otvaraju pitanja što različitim generacijama znači “izgubiti nevinost”, koliko ih je bilo strah neželjene trudnoće i kakvu su podršku imale u svojem otkrivanju spolnosti. Kroz intimno iskopavanje obiteljskih povijesti, autorice i izvođačice susreću i sram i užitak i šutnju, svejednako nudeći poziv na razgovor o stvarima o kojima inače ne pričamo.
Predstava Cure kroz osobne priče žena ocrtava promjenu vremena i društveno-političkih sistema. U Hrvatskoj su danas reproduktivna i spolna prava žena ozbiljno ugrožena i nameće se pitanje kamo idemo, hoće li odrastanje budućih generacija biti sve sličnije odrastanju naših baka?

(izvor: HNK Split)

GKL Split

Raspored predstava potražite na linku.

Dvoje glumaca u dvorani izvest će eksperiment.
Inspiriran predavanjima fizičara Richarda Feynmana.

Eksperiment ili pokus je analitički postupak za proučavanje uzročno-posljedičnih odnosa.
U prirodnim znanostima to je postupak kontroliranog opažanja i mjerenja pojava.
Pokus nam daje odgovore zašto se nešto zbiva.
Zašto se isto ponavlja.

Eksperiment može uputiti na to što je bitno, a što nebitno.
Pokus može baciti novo svjetlo na poznate pojave.
U prirodnim znanostima eksperiment je uspio ako uvijek daje isti rezultat.
U dramskoj umjetnost eksperiment je uspio ako nikada ne daje isti rezultat.

(izvor: HNK Split)

GKL Split

Raspored predstava potražite na linku.

“Bilo bi šteta da biljke krepaju” drama je o prekidu dugogodišnje ljubavne veze. Kada se jedan iz para ne uspijeva prisjetiti najvažnijeg događaja u ljubavnoj vezi za onoga drugoga nastaje kriza koja aktivira niz egzistencijalnih pitanja i dvojbi. Kroz brojne susrete sada bivši ljubavni par pokušava doći o zajedničke istine kako bi mogli krenuti dalje.

(izvor: HNK Split)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

Roman Mani Gotovac „Rastanci“ bavi se nemogućim rastajanjem, ljudima koji se uz svu najbolju volju, uz svu patnju kojom su doprinijeli dobrom rastanku, nikako ne mogu rastati. Njihovo rastajanje trajno je stanje. Ono nikada nije zapravo izvedivo. Ono se događa na razini pogleda, ali iza horizonta nazire se novo rastajanje. Dvoje ljudi koji izmjenjuju duše nisu se u mogućnosti rastati, jer jedan dio te duše uvijek je kod onoga drugoga. Tamo se stalno vraćaju po nju

(izvor: HNK Split)

GKM Teatrin

Raspored predstava potražite na linku.

Zakon Zagore donosi, na takozvanom vlaškom dijalektu, ljubavnu priču Ante i Anđelije. To nije uobičajena ljubavna priča i u mnogo čemu prkosi stereotipnom pogledu na te splitske doseljenike, takozvane Vlaje, koji su se iz Dalmatinske zagore spuštali do Splita i u njemu tražili bolju budućnost. Njihova je migracija uvelike utjecala na rast i razvoj Splita, identitetski ga obogatila i donijela mu neke specifičnosti i simptome. Poseban je fokus na liku Anđelije kojeg u ovoj inscenaciji tumači šest glumica u šest životnih razdoblja. Na neki način, to je ona ista ili slična THE Anđa kojoj su dušu udahnuli i velikani hrvatske književnosti Ivo Brešan i Miljenko Smoje. Ova je naša posveta i zahvala tim našim bardovima i učiteljima.

(izvor: GKM Split)

Dvorana Lora

Raspored predstava potražite na linku.

Elyot i Sybil bračni su par koji odlazi na medeni mjesec na Azurnu obalu, gdje se nalazi i drugi novopečeni bračni par, Amanda i Victor. Zaplet drame počinje u trenutku kad se susretnu Elyot i Amanda, koji su bili u braku tri godine, a razvedeni su posljednjih pet godina. Njihov strastven odnos ubrzo se ponovno razvija…

„Sebičnost, okrutnost, mržnja, posesivnost, sitničava ljubomora. Sve je to izbijalo iz nas samo zato što smo voljeli jedno drugo. To ljubav budi u ljudima. *ebem ti ljubav!“

(izvor: Entrio)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

Novi dramski rad Mate Matišića nadovezuje se na “Ljude od voska”. I ovdje dramatičar intrigantno propituje poroznost granice između zbilje i fikcije, biografije i izvedbe, osobe i lika. U središtu “Mojih tužnih monstruma”, podnaslovljenih kao “dramski dnevnik”, tako je Mate, “dramski pisac i glazbenik”, a materijal nam donosi scene gdje se maštovito spajaju teatralnost i svojevrsna hiper-događajnost s intimnošću i dokumentarnošću koje se ne boje izložiti intiman prostor, naprotiv. Amalgam u koji smo pozvani uroniti tako je ispisan da nam nije moguće razlučiti što je stvarno, a što izmišljeno; uostalom, to niti je moguće, niti je bitno. A tu je i humor, po Matišićevom običaju drzak, bujan, višeznačan. Osim što su dramski obračun s osobnim demonima, “Moji tužni monstrumi”, u režiji Vita Taufera, itekako su zainteresirani za društveni kontekst, kolektivne boli i nepravde, čvorove koje nismo raspetljali, za provokaciju koja nije sama sebi svrhom, na kompleksni glumački angažman, transformativnu (su)igru…

(izvor: HNK Split)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

Predstava Euforija, autorski projekt Ksenije Zec, glumačkom tehnikom životinja na sceni oživotvoruje svijet tzv. generacije Z, mladih ljudi sraslih s digitalnom tehnologijom, za njih načina i stila života bez kojeg ne mogu funkcionirati.

Njihovo znanje i životno iskustvo proizlaze gotovo isključivo iz digitalnih izvora, a egidu Andyja Warhola “Svatko ima pravo na 15 minuta slave” shvaćaju doslovno. U predstavi Euforija priliku da budu 15 minuta slavni srednjoškolci dobivaju organizacijom i izvedbom maturalne zabave, trenutka u kojemu dokazuju zrelost roditeljima i nastavnicima te tako bivaju inicirani u svijet odraslih. Predstava istražuje mehanizme kojima mladi ljudi identitet poistovjećuju s priznanjem vještina, vrijednosti i utjecaja koje im društveno-inicijacijski trenuci, poput maturalne zabave, barem nakratko nude.

Na putu od realizma do apsurda Euforija opisuje svakodnevni život mladih ljudi, odraslih u svijetu koji nudi obećanje vječne adolescencije. Istodobno, naš se globalizirani svijet rapidno mijenja na način koji nitko nije mogao ni zamisliti. Sve brojniji ratovi, katastrofalne klimatske promjene, pandemija koronavirusa i ekonomske krize smjenjuju se svjetlosnom brzinom. Globalni kaos postao je toliko sveobuhvatan da počinje opasno gušiti unutarnji svemir pojedinca. Društvena kulisa naših malih generacijskih psihodrama postaje sve bizarnijom. Svi postajemo ti srednjoškolci i probijamo se traumatiziranim putem kroz besmisleno društvo koje čak i naše najbolje namjere teško mogu spasiti. No u Euforiji se barem tome još možemo smijati.
Euforija želi dešifrirati za kojim trenutkom sreće i ekstaze žudimo i po kojoj sve cijeni do nje dolazimo. Temeljena na istraživanju različitih aspekata tehnike životinja, u istodobnom stvaranju priče nastaje predstava koja detektira, transformira i mašta o kazalištu kao prostoru igre, dijaloga, ali i društvene kritike.

(izvor: HNK Split)

HNK Split

Raspored predstava potražite na linku.

Naslovna junakinja je fiktivna ličnost, a mladi pisac pronašao je inspiraciju za priču u knjizi Milutina A. Popovića iz 1898. godine pod nazivom Zatvorenice – Album ženskog odjela Požarevačkog kaznenog zavoda. Sudbina Aleksije Rajčić je suočavanje s neslobodom u svakom smislu, dovodeći je do zločina kao jedinog izlaza i do zatvora kao nekog paradoksalnog prostora slobode. Ona je figura koja predstavlja sve žene koje su se našle u sličnoj poziciji kroz povijest, ali i danas. Predstava, koju je Narodno pozorište u Beogradu izvelo u koprodukciji sa Sterijinim pozorjem i Fondacijom “Novi Sad – Europska prijestolnica kulture” 2022. godine, premijerno je izvedena 30. travnja prošle godine na Sceni “Raša Plaović.” U međuvremenu, dobila je brojna priznanja, uključujući pet Sterijinih nagrada osvojenih u lipnju ove godine na 68. Sterijinom pozorju, najznačajnijoj kazališnoj manifestaciji u Srbiji – za najbolju predstavu, najbolji tekst suvremene drame, najbolje glumačko ostvarenje, originalnu scensku glazbu i scenski govor.

(izvor: HNK Split)

Dvorana Lora

Raspored predstava potražite na linku.

Tere i Luce“ je urnebesna crna komedija, a ujedno i kazališni krimić s Anjom Šovagović Despot i Natašom Janjić Medančić u glavnim ulogama. Žanrovski bogata, pitka i intrigantna u sadržaju, visprena u dijalogu i prepoznatjiva u likovima, „Tere i Luce“ govori o nama danas, zabavlja nas i pruža nam ogledalo. Sve počinje jednog kišnog jutra koje je trebalo biti obično, kao i sva prije njega, ali to je jutro zauvijek promijenilo njihove živote. Tere i Luce donose tešku odluku.
Dobrodošli u triler komediju koja postavlja pitanje: A što biste Vi učinili?


Ako vas više zanimaju neka druga događanja kroz travanj, pogledajte popis na ovom linku.
Sviđa ti se ovaj članak? Podijeli ga s prijateljima!
logo_green

NAJNOVIJI ČLANCI

Mirela Ilenić: Žena koja zna sve tajne svijeta kozmetike

Lifestyle

U zagrebačku Arenu stižu najpoznatiji svjetski DJ-evi na STEREOSONIC

Događanja

Kolesterol kod djece: Zdrave navike od najranije dobi značajno smanjuju rizik za razvoj bolesti srca i krvnih žila

Događanja