Search
Close this search box.

Nisu brandovi fast fashion – mi smo fast fashion

Lifestyle
ajme_portal_post

Capsule garderobom vs. Besplatni povrat

U doba kada se modna industrija suočava s mnogim izazovima, koncepti kao što su “free return” i impulzivna kupnja postali su sinonimi za modernu potrošačku kulturu. Impulzivna kupnja na popustima može se činiti kao privlačna opcija, ali svi znamo da svaka medalja ima dvije strane.

Znamo da je fast fashion, brza moda, okrenuta konzumerizmu koji nam kroz raznorazne akcije i popuste nameće impulzivnu kupnju proizvoda koji nam zapravo ne trebaju. Svaki brend, bez obzira na svoju veličinu ili reputaciju, zbog toga nosi sa sobom određene negativne aspekte u ekološkom i humanom smislu. No, želimo se fokusirati na pozitivne promjene, kao što to činimo u svim našim člancima.

Kroz povijest, kupci su imali moć da oblikuju tržište. I dok su mnogi brandovi, iz raznih razloga, primorani raditi korake prema održivom, ekološkom poslovanju, ključna promjena zapravo dolazi od nas – krajnjih potrošača. Naša svijest i naše odluke utječu na to koji će se proizvodi proizvoditi i kako će se oni proizvoditi. Pa tako, brendovi koji su nekad bili sinonim za fast fashion sada evoluiraju u nešto što bismo mogli nazvati “eco greenwashing”.

Free return zapravo nije free

Ne padajte u zamku, trošak na okoliš i ekonomiju je znatno dublji od samog troška povrata. 

Impulzivna kupnja, uz politike kao što su “free return”, često dovodi do nekoliko ozbiljnih posljedica za prirodu i ekonomiju. Prvo, takav način kupnje potiče proizvodnju veće količine robe, često niske kvalitete, pa tako velike količine tekstilnog otpada završava na odlagalištima, dok je stopa njegovog  recikliranja niska. Sve ovo povećava potrošnju resursa, uključujući vodu, energiju i sirovine. Ekonomski gledano, “free return” politike stavljaju teret na trgovce koji moraju pokriti troškove povrata i vraćene robe. To može povećati cijene za sve potrošače ali i smanjiti profitabilnost malih trgovaca.

Osim toga, neprestano vraćanje robe može dovesti do preopterećenja logističkih sustava, dodatnih transporta i, posljedično, dodatnih emisija stakleničkih plinova. Zbog svega ovoga bi sve trebali dobro razmisliti o dugoročnim posljedicama ovakvih potrošačkih navika i razmotriti održivije slow fashion alternative.

Okrenite se slow fashion principima i smanjite vlastiti negativne utjecaje brze mode u samo nekoliko koraka:

Capsule Garderoba

Pojam capsule wardrobe bi se slobodno mogao prevesti kao minimalistički ormar. Termin je 1970-ih uvela Susie Faux, vlasnica londonskog modnog butika Wardrobe. U idealnom slučaju, takav ormar trebao bi sadržavati oko 37 komada koji se mogu slobodno kombinirati jedni s drugima. Ovaj popis uključuje svu odjeću, obuću i dodatke.

Ovo nije samo trend koji je došao iz korijena održive mode, to je koncept koji su s oduševljenjem prihvatile mnoge zvijezde i influenceri širom svijeta. Pored toga što promovira praktičnost i svrhovitost u odabiru odjeće, capsule garderoba je postala simbol sofisticiranog stila i estetike. 

Mnoge poznate osobe i utjecajne figure u modnom svijetu prepoznale su vrijednost minimalizma i kvalitete nad kvantitetom. Kroz njihove kombinacije i savjete, ovaj pristup modi nije samo postao popularan, već je i inspirirao mnoge da razmisle o svojoj potrošačkoj navici i pristupe odjeći s većom sviješću.

U procesu odabira materijala stavite poseban naglasak na pažljivu selekciju, birajući ne samo moderne, već i ekološki odgovorne materijale kao organski pamuk, konoplja ili lan. Glavni negativni utjecaj upotrebe sintetičkih materijala je da oni kao mikroplastika završe u morima i rijekama. Ekološki materijali u modnoj industriji obično uključuju one koji su proizvedeni na način koji minimizira negativan utjecaj na okoliš, bilo kroz smanjenje upotrebe resursa, recikliranje ili upotrebu održivih sirovina.

Upcycling u slow fashionu

Umjesto da odjeću bez razmišljanja bacamo ili recikliramo, upcycling nam omogućuje da prenamijenimo postojeće komade u nešto novo i jedinstveno. Na primjer, stari džemperi mogu postati tepisi ili torbe, a stare traperice mogu se pretvoriti u nove modne dodatke ili torbe.

Kroz upcycling, odjeća koja bi inače završila na deponiji dobiva novi život, smanjujući potrebu za proizvodnjom novih materijala i iskorištavanjem resursa. Osim toga, upcycling potiče kreativnost i jedinstvenost u modi, dajući nam priliku da izrazimo svoj osobni stil na održiv način.

Integriranjem upcyclinga u našu svakodnevnu rutinu, ne samo da smanjujemo svoj ekološki otisak, već i podržavamo kulturu kreativnosti, održivosti i inovacije u modnom svijetu.

Koristite platforme za razmjenu ili prodaju

Najgore što možete napraviti je odjeću baciti u kontejner. Postoje mnoge online platforme i grupe na Facebooku gdje možete prodati ili razmijeniti odjeću, omogućujući joj da pronađe novi dom umjesto da završi na otpadu. 

Sve su popularniji i sajmovi razmjene diljem Hrvatske. Više od godinu dana svakog prvog utorka u mjesecu u gradu Splitu udruga Sunce organizira Sajam razmjene u Klubu Zona. Ne morate trošiti novac kako biste dobili nešto što vam treba. Na Sajmu razmjene Sunca građani donose dobro očuvane predmete koje više ne koriste te ih razmjenjuju za kupone na ulazu. S tim kuponima mogu besplatno preuzeti predmete koje su donijeli drugi. Postoje i druge metode, poput online second hand trgovina o kojima smo pisali u ovom tekstu.

Na kraju, donirajte ili reciklirajte. U svakom gradu postoje reciklažna dvorišta za tekstil, a mnogi modni lanci primaju odjeću za reciklažu.

Preuzmimo odgovornost 

Možemo biti odgovorni potrošači na još mnogo naćina. Za početak budimo dobri sugrađani i podržimo lokalne dizajnere i proizvođače koji koriste održive materijale, takvih je u hrvatskoj zaista sve više. Ovo izrazito dobro utječe na vaš ekološki otisak, jer se odijevate proizvodima na koje je utrošeno najmanje CO2 u distribucijskom lancu, a ekonomski ste podržali lokalne i male poduzetnike. 

Smanjite impulzivnu kupnju, prije nego što kupite novi odjevni predmet, razmislite trebate li ga zaista. Bez obzira bilo to na sniženju ili ne. Kupnja iz potrebe, a ne impulzivne želje, može smanjiti količinu nekorištene odjeće.

Umjesto da krivimo samo brandove, preuzmimo odgovornost. Kupujmo pametno, birajmo ekološke opcije i pridružimo se revoluciji koja će modu učiniti održivom za buduće generacije.

Sviđa ti se ovaj članak? Podijeli ga s prijateljima!
logo_green

NAJNOVIJI ČLANCI

Mirela Ilenić: Žena koja zna sve tajne svijeta kozmetike

Lifestyle

Grše DALMATINO novi singl najtvrđe ikad

Lifestyle

Kako sam napustila struku i siguran posao, da bi pronašla SEBE

Kolumne