Search
Close this search box.

Problem 3 tijela – recenzija najskuplje Netflixove serije “3 Body Problem”

Lifestyle

ajme_portal_post

Da bih vam napisala recenziju Netflixove nove serije „3 Body Problem (Problem 3 tijela)“ morala sam ubacit neke spoilere. Tko ne želi znati o čemu se, po mom mišljenju ovdje radi, molim vas odite na neku generičku recenziju. U bespućima interneta ih ima dovoljno.

E sad, tu ste jer ste čuli da su tvorci „Game of Thrones“, najpopularnije TV serije na svijetu krenuli snimati novu Netflix SF seriju? Ako ste pomislili da će opet biti trijumf blata, zmajeva, krvi i incesta, razmislite ponovo. David Benioff i D.B. Weiss, s kolegom Alexanderom Woo, uzeli su trilogiju kineskog pisca Liu Cixina koja je smještena uglavnom u suvremenom dobu. Međutim, zato što knjiga to dopušta, 3 Body Problem ipak će ubit pokoji vam dragi lik, prikazati vam izmišljene svjetove i skočiti tu i tamo u srednji vijek.

U moru kritika, ja bih rekla da je serija uspjeh

Iako je serija prevelika za glavne likove, radnja serije „3 Body Problem“ prati skupinu pet mladih znanstvenika Jin, Saula, Auggie, Jacka i Willa, koji se nađu u centru čudnih svjetskih događanja. Međutim, serija je slojevita i ima dugu listu drugih zanimljivih likova. Poznavajući redatelje, nitko tu nije slučajno, svi su likovi važni i povezani. Scene serije skaču iz fiktivne prošlosti, sadašnjost i budućnosti, kreiraju nove svjetove i daju dinamiku nešto sporijoj radnji. Međutim, Netflixova najskuplja serija do sada je stigla i naišla na oštre kritike.

U početku, pridružila sam se kritičarima jer mi je bila spora, trash, nedovoljno objašnjena i uglavnom nelogična. Onda sam se ulovila da koristim reference iz serije u stvarnom životu. Pokušavam dati odgovore na pitanja na koja redatelji nisu odgovorili, odmah. Sagledavam što bi bilo logično. Sjetila sam se onda da smo Diano i ja „Game of Thrones“ ugasili nakon prve epizode jer je bila prljava, tamna i dosadna. Tek smo joj nakon par mjeseci dali drugu šansu i zaljubili se u nju. Neke serije jednostavno nisu odmah očito vrhunske, one su ko vino u kojem se gušta polako.

Ja sam se ulovila da preporučam ljudima da pogledaju „3 Body Problem“. Treba mi zajednica koja će zajedno sa mnom tražit odgovore i, najviše od svega, treba mi druga sezona. Oprostite, al ja bih rekla da je to znak uspjeha.

Bili vi pozvali vanzemaljce na Zemlju?

Ključna za priču je astrofizičarka Ye Wenjie, žena toliko duboko izmučena našim svijetom da odluči tražiti pomoć vanzemaljaca. Tijekom 60-ih godina Kineske kulturne revolucije svjedočila je javnom ubojstvu oca, čemu je pomogla njena vlastita majka. Izmučena fizički u radnim kampovima i psihički u hladnim ćelijama, zbog svoje znanstvene pozadine, biva regrutirana u tajnu radarsku bazu. Tu, daleko od svijeta, kineska vojska pokušava ostvariti kontakt s vanzemaljskim civilizacijama.

Kada Wenjie napokon dobije „signal s druge strane“ to biva prijateljsko upozorenje da prestanu s kontaktom, ako im je Zemlja draga. Cijela knjiga, odnosno serija, i postoji jer je Wenjie odlučila da nema te vrste koja može biti gora od naše i pozvala ih da nas spase.

Moje misli su išle od „kako se usuđuje odabrati za svih nas“ do „i ja bi napravila isto, jer treba nam netko drugi da nas uvede u red“. Prva moralna dilema je bi li mi, suočeni s njenim (ili našim) životnim iskustvom, također pozvali vanzemaljce na Zemlju?

Kad bi mogli tražit pomoć vanzemaljske vrste da interveniraju na Zemlji zbog stalnih ratnih sukoba, nedostatka zdravstvene skrbi, siromaštva, gladi, pada bioraznolikosti – bili li? Ovo je zaista složeno etičko pitanje, koje otvara još niz dilema. Bi li vanzemaljci bili bolji i humaniji upravitelji Zemlje od ljudi? Jel bi nam donijeli stvarnu dugoročnu korist ili možda čak više problema? Što bi se dogodilo sa slobodnom voljom i autonomijom ljudi? I serija problematizira jel Wenjie bila u pravu te koliko je dobro razmotrila kontekst, vrijednosti i posljedice. Njena priča ilustrira kompleksnost i dubinu našeg odnosa prema vlastitom svijetu i potrebu za promjenom.

Kako su se vanzemaljci pretvorili u Boga?

I tako saznamo da su vanzemaljci uspostavili kontakt. Zovu se San-Ti. Mogu pričati s nama u stvarnom vremenu. Imaju toliko naprednu tehnologiju  i „Sofon“ koji imaju sposobnost iskrivit našu stvarnost i kreirati igricu toliko stvarnu da osjećate okus krvi u njoj. Oni nisu među nama, još uvijek su na putu prema Zemlji. Trebat će im 400 godina da dođu. Ali, naravno od 1960. do danas, stekli su i svoje vjerne sljedbenike.

Znanstvenici koji su došli u kontakt s drugom čudesnom i moćnom vanzemaljskom vrstom postali su oni koji provode volju „našeg Gospodina“. Jer ako ih može gurnuti prema višoj razini svijesti, što je drugo ako nije Bog? Sljedbenici provode volju „Našeg Gospodina“, koja nerijetko uključuje i brutalna ubojstva. Sve miriše na poveznicu s ekstremnim vjerskim fanatizmom ili kultom, na kojeg nitko nije imun, pa ni znanstvenici.

Ali promislite malo. Kako stoje naši znanstvenici u modernom društvu? Konstanto nas upozoravaju na klimatske promjene, daju projekcije i rješenja. Dok naša vrsta i mnoge druge s nama izumiru, svijet tvrdi da znanstvenici previše kompliciraju i dramatiziraju. Neka tamo teta Jurka je rekla da tako treba bit. Ona je pročitala knjigu iz zemljopisa i uvijek su bile promjene. Nju razumijemo. Znanstvenici su jednako nemoćni u prenošenju svojih poruka kao i Wenije 1960. dok su joj ubijali oca javno na pozornici. Serija stalno vuče poveznice iz našeg današnjeg, stvarnog svijeta i ponekad je zastrašujuće gledati te paralele.

Razumijem da znanstvenici u “3 Body Problem” seriji, koji su se priključili toj sekti, spas vide u vanzemaljcima. Jel bih ipak vanzemaljce nazivala „Našim Gospodinom“? Tu povlačim crtu. Svaka vrsta ili jedinka koja traži ili prihvati da bude iznad ostalih uvijek je stvarala više problema nego koristi.

Naravno, stvara i ovdje. Jer, biraju se strane – mi ili vanzemaljci? Da dolaze vanzemaljci koji mogu urediti sve naše probleme na Zemlji, na čijoj strani bi vi bili? Ako ste na njihovoj strani – u kakvom će odnosu biti ljudska vrsta kada dođu na Zemlju, ako ih sada zovu „Naš Gospodin“? Ista pitanja problematiziraju i likovi u seriji. Jedna od znanstvenica, Jin daje sve do sebe da spasi čovječanstvo od vanzemaljaca. Međutim, nailazi na isti problem sa općim pukom kao i današnji znanstvenici – pa oni dolaze tek za 400 godina, ko živ ko mrtav do tad, nije naša briga.

Koliko godina je dovoljno godina da vas bude briga, 10, 100, 400?

Kao i u stvarnosti, tako i u seriji, kad ljudi shvate da će vanzemaljci doći za 400 godina događaju se slične reakcije. Jedni, kao znanstvenica Jin, pokušavaju spasiti svijet od dolaska, dok drugi nastavljaju svoj život business as usual, misleći da je to problem budućih generacija. Treći pak ne vjeruju da se to uopće dogodilo bez obzira što su im zvijezde bljeskale ispred očiju.

Taj dugoročni optimizam, koji njeguje znanstvenica Jin podrazumijeva brigu o utjecaju na dugoročnu budućnost čovječanstva, gledajući stotine, tisuće ili čak milijune godina unaprijed.

Većina ljudi danas ne razmišlja puno o tome kakav će život biti za buduće generacije. To se vidi u tome kako se teško nosimo s problemima kao što su klimatske promjene koje će za 100 godina imati značajan utjecaj na ljude, moje i vaše unuke. Današnji znanstvenici i dugoročni optimisti žele spriječiti sve opasnosti koje bi mogle ugroziti postojanje tih budućih ljudi.

Moj dojam je da je većinu ljudi briga samo za ovdje i danas. Baš kao i u seriji „3 Body Problem“. Ljudi, fokusirani na trenutne potrebe i pritisak svakodnevnog života, zbog nedostatka osjećaja hitnosti, bez jasnih političkih poticaja te edukacija nastavljaju svoj svakodnevni život s kratkoročnim dobitcima i zadovoljstvima.

Serija također povlači paralelu s našim stvarnim poteškoćama u određivanju jasnih pravila i toga tko bi trebao provoditi zakone. Na primjer, detektiv Da Shi čak ne zna ime državne agencije za koju radi. Opća zbunjenost i nejasnoća u vezi s autoriteta i provedbe zakona jasno izruguje današnje stanje u svijetu. Još jedan razlog zbog kojeg mi se priča svidjela.

Kad sam ga već spomenula, valja reći da detektiv Da Shi zapravo nosi većinu serije. Nije glavni glumac, ali bez njega se ne može. Od prvih ubojstava znanstvenika, do finalne scene trudi se da nas vanzemaljci ne zgnječe kao bube.

Odakle ljudima visoko kvalitetna igrica?

U Netflixovoj seriji “3 Body Problem” događa se puno komplicirane znanosti, osim problema tri tijela, po kojem je serija dobila ime. Našli su se tu i solarni radijski signali, putovanje brzinom svjetlosti, nuklearna energija za svemirski let, wow signal, nano vlakna i svega znanstvenog blaga. Sasvim mi je u redu da nisu previše pojednostavnili znanost radi šire mase. Googlala sam, čitala i istraživala. Drago mi je da sam naučila i podsjetila se na neke termine. Međutim, najkompleksniji i najzbunjujući, je logično fiktivno super računalo veličine protona – Sofon.

Moram priznat da me ovaj moment napredne tehnologije koju posjedujemo, a San-Ti još nisu došli na naš planet, odmah u startu počela živcirati. Tko je donio i kako ljudi pokreću onaj mega hard drive ako nemaju kompjuter dovoljno jak da očita podatke? Zašto im je trebalo toliko vremena da shvate tko proizvodi kacigu?

Sjećate se da sam spomenula da San-Ti daju ljudima igricu toliko stvarnu da osjećate okus krvi u njoj? Jedna od čudnih stvari koja se događa znanstvenicima na svijetu je da dobiju poziv da sudjeluju u igrici i metalnu kacigu koja pokreće tu igricu. Znači možete sudjelovat samo ako ste pozvani. Od pet glavnih junaka serije pozvani su samo dvoje znanstvenika, Jin i Jack.

Super inteligentna igrica kakvu svijet nije vidio vuči zabavno? Da. Osim što – ako niste većina koja je umrla, samoubojstvom ili nasilnom smrću pokušavajući je riješiti – dobitak je da završite u pro-vanzemaljskoj sekti koju sam isto već spomenula.

Fora je ta igrica, ali u ovoj sezoni ustvari osim dobrih efekata nije ostavila neki dojam na mene. U igrici znanstvenici pogađaju što se dogodilo s njihovim planetom. Koriste ljudsku empatiju spašavanja svijeta i njihove propasti da bi ih regurtirali u sektu. Šteta tako dobre igrice.

3BodyProblem

Kad odlučuju kad nas špijuniraju, a kad ne?

Osim što pokreću tu metalnu kacigu i igricu, Sofoni su zapravo špijunske mašine. Svugdje su oko nas, mogu snimati zvukove i slike te ih projicirati, čitat mailove. Biti prisutni u svakoj sobi u isto vrijeme. Zapravo mogu sve osim čitat misli i fizički nešto odraditi, zato im trebaju ti sektaški sljedbenici.

San-Ti su poslali Sofone i dali znanstvenicima metalne kacige jer su shvatili da ćemo za 400 godina biti naprednija vrsta od njih, što ih dovodi nepovoljni položaj. Ako ih ne prihvatimo po dolasku ili budemo ratovali oni gube. Čuvaju svoju guzicu na vrijeme, vrlo „božanski“ od njih.

Njihov je konačni cilj regrutiranje znanstvenika u sektu i ubijanje onih koji znanstveni napredak koriste da bi pomogli Zemljanima. Međutim, odluke kad se u seriji Sofon koristi nema logike nikakve. Ako ne koriste Sofone, gdje bi očito trebali, pokušavaju opravdati s time da ta osoba ili situacija više nije bitna. Ne znam, možda je do mene jer sam Zemljanin, ja bi Sofone puno bolje upotrijebila kroz sve epizode.

Ništa bez malo okrutnosti

Naravno, kakvi bi mi to Zemljani bili da ne dignemo političare i vojsku u obranu. Beskrupulozni i bezosjećajni, ego manijak koji predvodi tajnu obavještajnu skupinu Thomas Wade drži sve na okupu, recimo. Uz pomoć znanstvenice Jin, počinje „Projekt ljestve“. Ovo je jedan od onih likova koje voliš i mrziš u isto vrijeme. Nije lako donositi teške odluke, nije lako biti glavni bez da pomisliš da si „heroj“, ali kad nemaš nimalo empatije ipak si psihopat. S obzirom na to da su mu ubacili moment empatije kod slanja „čovjeka“ u svemir moguće je da ostavljaju prostor da ipak ima nešto srca ispod čvrste maske.

Kad smo kod slanja „čovjeka“ u svemir, prvih par epizoda sam se pitala zašto toliko razvlače lik Willa, jednog od znanstvenika. Nije valjda samo zbog ljubavne priče? Da ima i romantike, ali nije me dojmilo, ja sam više za “One Day” kind of romance. Njegov lik i dijalozi su mi bili apsolutno nezanimljivi naspram svih drugih likova i tema. Onda mi je sinulo da mora biti neki viši cilj. I bio je, još jedna „krasna“ moralna dilema za kraj. Nagledali smo se već dovoljno filmova i serija da nam je “ljudska žrtva/hrabrost” već normalna pojava. Ipak, očekujem da još vidimo Willov lik u sljedećoj sezoni.

Prebrzo mi je osma i zadnja epizoda nabacivala stvari, a pogotovo Wallfacers-e. Jedan od naših glavnih likova, Saul i još dva pojedinca odabrani su kako bi smislili tajni plan za obranu Zemlje od vanzemaljske prijetnje. Plan moraju smislit u glavi bez da ikom kažu što planiraju, a imaju sve resurse ovog svijeta. Moram priznat da jedva čekam vidjeti kako to izgleda u provedbi. Kako se znanstvenik Saul nosi s ulogom? Koji je plan za znanstvenicu Auggie koja je otišla dijeliti nano tehnologiju po svijetu? Želim znati gdje je Will. Kako upoće izgledaju San-Ti? Imam puno više pitanja i imam želju za novom sezonom.

Druga Liuova knjiga “Mračna šuma” je navodno puno bolja i brža od prve. Nadam se samo da tvorci „3 Body proglem“ Benioff i Weiss neće drugu knjigu razbit u dvije sezone pa usporit dinamiku. Već su slično napravili s „Game of Thrones“, a fanovi diljem svijeta su bili jasno i glasno razočarani.

Pored akcije i napetosti, serija donosi složene teme o ljudskoj prirodi, moći i moralu. Jako dobro izruguje i povezuje paralele s svijetom danas. Ne znam za vas, ali ja s nestrpljenjem čekam da vidim kako će se moja pitanja i nedoumice rasplest.

Sviđa ti se ovaj članak? Podijeli ga s prijateljima!
logo_green

NAJNOVIJI ČLANCI